Техніка ефективного пошуку роботи, працевлаштування та кар’єрного росту

Чудові студентські роки дали Вам знання, навички та вміння, і тепер Вам необхідно визначитися, в якій сфері реалізувати себе, і де вдасться побудувати хорошу кар’єру, а Харківський обласний центр зайнятості Вам може в цьому допомогти: www.dcz.gov.ua/kha

1. Як правильно вибрати сферу діяльності.

  Кар’єра – це стрімке просування в галузі суспільної, службової, наукової та іншої діяльності. Вона є невід’ємною частиною життєвого укладу тієї людини, яка хоче добитися успіху.

    Щоб правильно організувати своє кар’єрне зростання, передбачити пастки на своєму шляху, потрібно навчитися розподіляти свої сили і час, вміти вибирати потрібні цілі, ставити перед собою завдання.

    Виберіть для себе ту сферу діяльності, в якій відчуваєте себе професіоналом або ту, в якої, як Ви вважаєте, зможете ним стати. Ця сфера повинна не тільки збігатися з Вашими бажаннями, а й подобатися Вам.

    З визначенням посади, як правило, простіше. У більшості сфер діяльності зазвичай є достатньо чітко визначений набір потенційних посад, так що прагніть до кращого, але залишайтеся реалістом.

    Якщо Ви вирішили стати відомою людиною, створити хороший імідж і побудувати відмінну кар’єру, Вам потрібно завжди пам’ятати про це: життя коротке, і якщо правильно організувати кожну хвилину і проводити її з користю, можна встигнути багато, навіть якщо Ви повільно будете рухатися вперед.

    Ви повинні одержувати задоволення від заняття певним видом діяльності, тільки за цієї умови Ви можете побудувати хорошу кар’єру. Не віддавайте великого значення рівню оплати праці. Висока зарплата є бажаним, але не обов’язковою умовою. Багато успішних купці і ремісники минулого, перш ніж досягти слави, довго працювали і частенько здійснювали помилки на своєму шляху. Нехай це буде поки не настільки високо оплачувана робота, як хочеться, зате вона Вам підходить, і подобається Вам.

    Коли всі пріоритети розставлені, можна сміливо приступати до пошуку роботи. У цьому Вам допоможуть різні джерела пошуку роботи.

2. Джерела пошуку роботи.

  • Пошук роботи через мережу Інтернет;
  • Оголошення про роботу в засобах масової інформації;
  • Безпосереднє звернення до роботодавця;
  • Відвідування днів кар’єри та інших інформаційних акцій, що проводяться компаніями;
  • Звернення до кадрові агентства;
  • Звернення до державної служби зайнятості та відвідування ярмарків вакансій;
  • Звернення до друзів і знайомих.

    Наступне, що Ви повинні зробити – написати резюме, адже правильно складене резюме – це запорука успіху. Грамотно складене резюме є найпотужнішим засобом самореклами на ринку праці.

3. Основні правила складання резюме.

 Резюме має бути коротким, правдивим і не перетворюватися на роман. Головна мета – створити сприятливе враження про себе і переконати роботодавця в тому, що Ви саме та людина, яка зможе прекрасно виконувати цю роботу.

 При вказівці досвіду роботи та відомостей про освіту використовуйте зворотній хронологічний порядок. Стиль резюме повинен відрізнятися: стислістю, конкретністю (чим коротше буде інформація, тим краще, головне, щоб вона відповідала поставленої мети), чесністю (не включайте в резюме помилкову інформацію, але правильно розставляйте акценти).

 Уникайте негативної інформації в резюме, не вказуйте рівень бажаної заробітної плати, а також довгострокові цілі в плані кар’єрного росту. Не потрібно починати речення з «Я». Це Ваше резюме і Ви, природно пишете про себе. Краще починати з активних дієслів типу «управляв», «досягав», «аналізував».

 Зовнішнє оформлення резюме повинно зробити його читання максимально комфортним. Уникайте незрозумілих скорочень і довгих фраз. Друкуйте резюме на хорошому папері розбірливим і, по можливості, великим шрифтом. Зробіть чітку рубрикацію тексту. Правильно розташуйте текст.

 Резюме не повинно займати більше однієї сторінки. Якщо не вдалося вкластися в сторінку, то вкажіть в кінці сторінки, що продовження потрібно дивитися на наступному листі, а на всіх аркушах, крім першого, зверху вкажіть номер сторінки і своє прізвище.

При написанні резюме багато здобувачів традиційно роблять помилки. Ознайомтеся з ними і спробуйте їх уникнути:

  • Непрезентабельний зовнішній вигляд;
  • Присутній надлишок інформації, погана якість ксерокопій, неякісний папір;
  • Немає чіткої організації та послідовності у викладі інформації;
  • Відсутня системність у вказівці трудової діяльності, присутні тимчасові прогалини, про які немає інформації, інформація не поділена на розділи та підрозділи;
  • резюме занадто довге;
  • Включена інформація, яка не має значення;
  • Вказаний вік, стан здоров’я, очікувана заробітна плата, час, проведений без роботи;
  • Використовуються спеціальні терміни, абревіатури, пропозиції побудовані занадто складно;
  • Присутні друкарські помилки, граматичні та орфографічні помилки.

Маючи на руках резюме, дуже важливим аспектом у пошуку роботи є вміння правильно себе піднести і правильно почати розмову з роботодавцем. Необхідно все заздалегідь спланувати, щоб не було безглуздих заминок в розмові.

4. Телефонна розмова з роботодавцем.

 Підготовка до розмови. Вона важлива, адже під час пробного телефонної розмови контроль над ним маєте саме Ви, а не роботодавець. Він просто не очікував дзвінка і не завжди готовий ставити питання. Це дає Вам можливість взяти ініціативу в свої руки і спрямувати хід співбесіди так, як це вигідно Вам. Можна також скористатися нагодою і запитати про можливість подальшої зустрічі зі співрозмовником.

 Знайомство. Перш ніж почати розмову, потрібно уточнити ім’я роботодавця. Це дозволить не витрачати час і зусилля на розмову з тим, хто не може запропонувати Вам роботу. Крім цього, звертаючись до роботодавця по імені, Ви додасте розмові неформальний характер і подолаєте психологічний бар’єр між ним і собою. Потрібно справити на роботодавця сприятливе враження.

 Перехід через «кордон». Не варто відразу повідомляти, що Ви телефонуєте з приводу пошуку роботи. У такому випадку відповідь може бути негативним. Якщо Ваш співрозмовник намагається з’ясувати причину Вашого дзвінка, краще сказати, що телефонуєте з кадрового питання і хочете поговорити з відповідальною особою. При його відсутності не варто погоджуватися на розмову з іншою особою. Зате дізнайтеся, коли можна зателефонувати знову.

 Самореклама. Мета пробних телефонних розмов – привернути увагу роботодавця до себе і зацікавити його у зустрічі. Отже, представтесь, лаконічно і конкретно розповідайте про себе. Обов’язково акцентуйте увагу на своїх здібностях, досвіді і кваліфікації. Можете сказати також, що телефонуєте по рекомендації відомого йому особи, яка повідомила про можливі вакансії. Запитайте, чи можна зустрітися і поговорити про вакантні місця. Домовитися вдається не завжди, але це не означає, що Ви даремно витратили час.

 Будьте наполегливим. Бажано, щоб розмова була недовгою. Дайте роботодавцю час на роздуми. Скажімо, запропонуйте надіслати резюме і ще раз зателефонуйте після того, як він його отримає. Спробуйте також з’ясувати, чи відомо цій людині про можливі вакансії в інших відділах чи організаціях і т.д.

 Завершення розмови. Діалог повинен закінчитися ввічливо, на позитивній ноті. Обов’язково подякуйте роботодавця за увагу і за те, що приділив Вам час. Після завершення телефонної розмови запишіть його результати, і сплануйте свої подальші дії.

    Як показує практика, пробні телефонні розмови у багатьох випадках дають шанс мінімум на співбесіду з роботодавцем або інформацію про новий джерелі пошуку роботи.

    Якщо Вас запросили на співбесіду, Ви повинні ретельно до нього підготуватися.

5. Підготовка до співбесіди з роботодавцем.

 Постарайтеся знайти всю доступну інформацію про діяльність компанії, її корпоративній політиці та вимоги до персоналу. Це допоможе Вам правильно поводитися під час співбесіди.

 Підготуйте копії паспорта, ідентифікаційного коду, дипломів, резюме та інших, важливих для роботодавця, документів. Можете взяти з собою зразки своїх робіт (статті, малюнки і т.п.), якщо у Вас творча професія.

 Приготуйтеся назвати прізвища та телефони осіб, які Вас можуть відрекомендувати, попередньо погодивши це з ними.

 Дізнайтеся місцезнаходження організації і дорогу, щоб не спізнитися. Приходьте за 15 хвилин до вказаного часу. Якщо Ви все ж спізнюєтеся, попередьте про свою затримку і обов’язково вибачитеся, коротко пояснивши причину.

 Дотримуйтесь діловий стиль в одязі. Чоловіки зазвичай повинні приходити на співбесіду в костюмі, бажано, щоб костюм був достатньо строгим за кольором і кроєм. Вибір одягу у жінок значно більше. Найголовніше – не впадати в крайності при виборі довжини спідниці, кольору або аксесуарів. Макіяж необхідний, але в розумних межах; духами або дезодорантами з різким ароматом користуватися не варто.

 Складіть список очікуваних питань і підготуйте свої відповіді. Постарайтеся, перш ніж почати відповідати, зрозуміти, навіщо поставлено питання, і вирішити, як можна відповідаючи підкреслити свої сильні сторони і чого говорити ні в якому разі не можна.

6. Стандартний набір фраз, до яких треба бути готовим:

1. Розкажіть про себе.

2. Яку роботу Ви хотіли б отримати і чому?

3. Чому Ви вважаєте, що зможете добре впоратися з цією роботою?

4. Які Ваші цілі щодо кар’єри?

5. Чому Ви звільнилися з попередньої роботи?

6. Які у Вас основні переваги?

7. Назвіть приклади своїх кількох професійних досягнень.

8. Чи є у Вас недоліки або слабкі сторони?

9. Вкажіть приклади своїх кількох професійних невдач або помилок.

10. Чи отримували Ви останнім часом пропозиції роботи? Якщо так, то, що це були за пропозиції і чому Ви відмовилися.

11. Чи проходили Ви співбесіду в інших місцях, і які результати?

12. Що б Ви змінили, прийшовши на нову роботу?

13. До кого можна звернутися за відгуком про Вашу роботу?

14. Які Ваші улюблені заняття, крім роботи?

15. Як Ви піднімаєте свою професійну кваліфікацію?

16. На яку зарплату Ви розраховуєте?

17. У які терміни, і на яких умовах Ви могли б приступити до нової роботи?

18. Які питання є у Вас?

    Проаналізуйте свої відповіді. Відрепетируйте їх … Навіть великі артисти репетирують. Адже Вам на співбесіді теж доведеться грати роль. Роль фахівця, що є цінним надбанням для роботодавця. І чим краще і природніше у Вас це виходить, тим вищі Ваші шанси на отримання хорошої роботи.

    Після цього Ви повинні продумати як себе вести на співбесіді, т.к. до кожного нового роботодавця слід підходити з урахуванням його специфіки.

7. Як правильно поводитися на співбесіді з роботодавцем.

 Прийшовши на співбесіду, постукайте, отримавши запрошення, заходьте впевнено, а не просовуйте голову в двері. Не забудьте посміхнутися. Слідкуйте за своєю поставою, ходою, намагайтеся дивитися в очі. У Вас має бути вигляд людини, яка може вирішити проблему роботодавця, а не вид бідолахи, який притяг на співбесіду купу своїх власних проблем.

 Сумлінно заповнюйте всі анкети і документи, які Вам запропонують. Пам’ятайте, що все має значення: і стилістика, і помарки, і почерк, і чіткість формулювань.

 Назвіться на початку співбесіди. Поцікавтеся, як звуть співрозмовника. Тримайте зоровий контакт.

 Дайте можливість роботодавцю вести співбесіду, оскільки у нього є певна програма. Не перебивайте його. Уважно слухайте запитання і відверто відповідайте на них. Якщо Ви не зрозуміли питання, не соромтеся його уточнити («Чи правильно я зрозумів, що …»). Можете самі задавати питання, але не більше двох-трьох які стосуватимуться змісту роботи та умов її виконання. Роботодавець звертає увагу і на те, які саме питання поставлені, і на те, наскільки доречно Ви вибрали момент, для того чи іншого питання.

 Під час співбесіди намагайтеся повідомити про себе всю позитивну інформацію, проте, якщо повністю зосередитися на тому, що Ви хочете розповісти, то ризикуєте упустити все, що сказано Вам. Ваші відповіді на поставлені питання повинні бути прямими і точними. Не перебільшуйте свої кращі якості і професійний рівень, тому що якщо це не вдасться підтвердити на практиці, то виникнуть величезні проблеми.

 Тримайтеся з гідністю, намагайтеся не виглядати невдахою, однак утримуйтеся від зухвалої поведінки.

 Наприкінці розмови слід узгодити питання про те, коли і як Ви дізнаєтеся про результати. Бажано, щоб ініціатива залишалася за Вами: краще домовитися, що Ви подзвоніть в зазначений час, ніж чекати дзвінка. Активна позиція завжди значно краще пасивною, вона характеризує Вас як ділової людини.

 Якщо Ви вирішите, що дана організація Вас не влаштовує, слід залишити про себе сприятливе враження. Тримайте себе з почуттям власної гідності.

 Завершуючи співбесіду, не забудьте про звичайні правила ввічливості. Подякуйте роботодавця за приділений Вам час і увагу.

    Ретельно проаналізуйте свою поведінку і зробіть правильні висновки. Якщо Вам відмовили, то постарайтеся з’ясувати причину відмови, щоб внести відповідні корективи при підготовці до нової співбесіди. Дуже важливо знати, що Ви зробили все, що було в Ваших силах і під час підготовки, і в процесі співбесіди.

    І ось, настав той момент, коли Вам запропонували працевлаштування. Завтра Ваш перший робочий день. До нього теж потрібна і психологічна і фізична підготовка, адже навряд чи Ваш майбутній колектив, сприйме Вас з розпростертими обіймами.

8. Перший робочий день. Як правильно себе вести в новому колективі.

    Перший робочий день – це завжди сильний стрес для будь-якої людини. Однак саме в перший день дуже важливо залишатися спокійним і впевненим у своїх силах, адже Ваша головна задача – показати себе як професіонала і справити хороше враження.

    Природно, ніхто не чекає, що Ви з першого ж дня почнете працювати як повноправний член трудового колективу. Але Ви повинні показати, що здатні легко і швидко ввійти в курс справи, не перевернувши при цьому все догори дном, не переламавши відразу ж всю оргтехніку і не переплутавши начальника відділу з кур’єром і т.д.

    Отже, перший робочий день … Напередодні уточніть час, до якого потрібно бути на роботі. Не спізнюйтеся!

    Як правило, перший робочий день починається з офіційного оформлення на роботу, що включає в себе: ознайомлення під підпис з правилами внутрішнього трудового розпорядку компанії, іншими локальними нормативними актами, укладення трудового договору у двох примірниках. Коли з офіційною частиною закінчено і всі папери підписані, настає час для знайомства з іншими співробітниками, колегами, відділами, з інфраструктурою компанії.

    Новачку показують офісну техніку, специфіку національних засобів комунікації (Інтернет, IT-мережу, телефонну мережу і т.п.), розповідають про програмне забезпечення, роз’яснюють, до кого слід звертатися з тих чи інших питань.

    Будьте доброзичливі з колегами, частіше посміхайтеся!

    Бесіда з безпосереднім керівником також повинна відбутися в перший день. На ній Ви повинні обговорити цілі й завдання роботи. Можливо, керівник вже склав для Вас план робіт на період випробувального терміну.

    А якщо керівник в цей день відсутній, не губіться і поки Вам не поставлені завдання – використовуйте цей час для знайомства з компанією. Якщо в компанії є свій сайт або Інтернет, то почитайте про історію компанії, специфіці діяльності, вивчіть організаційну структуру.

    Адаптація до нової корпоративної культури – не найпростіший процес для новачка. Треба не просто зрозуміти всі тонкощі, але і ввібрати їх в себе. Уважно спостерігайте, як співробітники працюють. Зверніть увагу на їх внутрішні та виробничі взаємозв’язки, як вони спілкуються між собою, з керівництвом, з Вами. На самому початку дуже важливо зрозуміти неофіційні правила гри в компанії. Звичайно, не в перший день, але вже в самий найближчий час доведеться визначити, хто є неформальним лідером, до кого слід звертатися за допомогою при нестандартних ситуаціях, від кого можна отримати підтримку, а кому не можна довіряти, ні в якому разі.

    Часто в компаніях новачку дають наставника на перший час. Але якщо персонального вчителя Ви не отримали, то спілкуйтеся з тими, хто Вам найбільш симпатичний. Практично в будь-якій компанії є досвідчені колеги, які готові опікувати молодих або недосвідчених товаришів по службі. Такі люди зможуть розповісти і показати на прикладах тонкощі негласних правил поведінки і зможуть допомогти у вирішенні якихось організаційних питань: місце обіду, замовлення канцелярських товарів і т.п.

    Якщо щось в перший день не вийшло або пішло не так, – не біда! Ви поки що новачок і маєте повне право хвилюватися і переживати, а з часом Ви повністю адаптуєтеся.

9. Як піднятися по кар’єрних сходах на саму вершину.

    Щоб побудувати кар’єру, треба стати незамінним. Дана умова вимагає 100% самовіддачі.

    Спочатку Ви працюєте на завоювання статусу необхідного і незамінного, а потім він працює на Вас, сприяючи збільшенню зарплати і підняття по службових сходах.

    Якщо хочете домогтися успіху на трудовому поприщі, то Вам необхідно полюбити свою роботу.

    Не бійтеся відповідальності, беріть на себе ініціативу, проявляйте якості лідера з оглядкою на реакцію керівництва, будьте активним, беріться за складні завдання, але тільки в тому випадку, якщо Ви впевнені, що впораєтеся.

    Будьте завжди готові приступити до роботи, навіть якщо це ніч, вихідний або свято. Створіть враження незамінності: Ви завжди готові виконувати будь-яку роботу, причому якісно виконувати.

    Ніколи не сперечайтеся з начальством, не кажіть йому про неправоту, але завжди висловлюйте свою точку зору, вносьте пропозиції, роблячи акцент на те, що все це придумано саме керівником, а Ви лише проаналізували, скомпонували і видали результат.

    Навчіться виконувати свої посадові обов’язки бездоганно і чітко в строк.

   Будьте завжди задоволеним діями начальства, при цьому натякайте, що ти знаєте, як все зробити ще краще, але Вам ніколи не впоратися без підтримки мудрого і професійного керівництва.

    Навчіться виконувати роботу всіх своїх колег (бажано краще їх). Не повинно бути роботи, в якій Ви не розбираєтесь. Якщо неможливо повністю освоїти спеціальність колег, то хоча б вивчіть ази їх роботи. У будь-який момент Ви повинні бути готові замінити будь-якого працівника.

    Ніколи не розкривайте всіх секретів своєї роботи, нехай іншим буде видно лише результат. Якщо необхідно підготувати собі заміну, навчай механізму та алгоритму роботи, але не розкривай тонкощів, секретів та інших творчих моментів роботи.

    Залишайтеся загадкою, зразком працівника, але завжди пам’ятайте, що у Вашому успіху можуть не останню роль зіграти колеги, тому приділяйте деякий час простого людського спілкування з ними.

    Нікого не критикуйте, завжди виявляйте добродушність, шукайте в людях найкраще, не помічаючи гіршого, це за Вас зроблять інші, намагайтеся бути щирими, завжди готовими допомогти.

    Визначте найвищу точку в професії, яку хотіли б досягти. Нехай вона видасться Вам абсолютно недосяжною в найближчі роки, важливо, щоб вона дійсно існувала і могла принести Вам успіх.

    Виконуючи ці поради протягом деякого часу, Ви побачите, як росте Ваш авторитет, і вже з його зростанням Ви зможете дозволяти собі деякі вільності, раніше Вам недоступні, при цьому отримувати хорошу зарплату і не хвилюватися про свою кар’єру.

    Швидкий кар’єрний зліт найбільш вірогідний для людей підприємливих і креативних, з авантюрною жилкою, завжди готових запропонувати компанії більше, ніж вимагається від рядового співробітника. А от шансів у людей системних, педантичних, скрупульозно виконують свою роботу «від і до», небагато.

Інформацію про послуги центру зайнятості,ситуації на ринку праці можна отримати під час роботи «Гарячої» телефонної лінії Харківського обласного центру зайнятості.

 Вона працює щосуботи з 10:00 до 16:00 за телефоном 714-96-34.

Чекаємо ваших дзвінків!

www.dcz.gov.ua/kha