Скульптурний комплекс «Фармація у віках» (2004 р.)

Ансамбль «Фармація у віках» був урочисто відкритий у рік 350-літнього ювілею Харкова та на честь 200-річчя заснування вищої фармацевтичної освіти в Україні. Головна ідея комплексу – зробити акцент на багатовіковому розвитку лікознавства від маловідомих алхіміків-аптекарів до майбутніх провізорів та вчених, що спроможні успішно боротися з хворобами людини.

Скульптурний комплекс «Фармація у віках» (2004 р.)

Ідея спорудження пам’ятника виникла у ректора НФаУ, професора В.П. Черних. «Скульптурна композиція символізує минуле, сьогодення та майбутнє фармації як неперервний спадкоємний процес. «Фармація у віках» – завершений скульптурний триптих. Наука, що зароджується, – в образі  аптекаря. Наука майбутнього, юна і смілива, – в образі двох студентів. І наука вічна – в образі богині Панацеї, – розповідає ректор НФаУ, професор В.П. Черних. – Монумент споруджено на кошти благодійного фонду випускників Національного фармацевтичного університету та фармацевтичної спільноти України. Над створенням композиції працювали народний художник України, скульптор С.А. Гурбанов та народний архітектор України Ю.М. Шкодовський. Ми працювали над створенням пам’ятника, якому немає аналогів у світі, більше двох років, шукаючи найвиразніші композиційні засоби. Що ж стосується матеріалу, з якого мала бути виготовлена «Фармації у віках», то практично одразу авторський колектив зупинився на бронзі».

Скульптурний комплекс «Фармація у віках» (2004 р.)

Центральна частина комплексу присвячена Панацеї – давньогрецькій богині, яка персоніфікує зцілення від усіх недугів. Із давніх часів Панацею вважали покровителькою фармацевтів.

С.А. Гурбанов зобразив богиню у вигляді стрункої жінки з рецептурним довідником і терезами у руках. Постать богині оповита хітоном, що спадає м’якими складками додолу. Увічнена в брозні Панацея сповнена величі та зосередженості, здається, вона зараз зробить крок назустріч людям. Постамент трикутної форми, направлений гострим кутом уперед, тільки підсилює враження руху богині.

Панацея – центральна постать ансамблю – вдвічі більша за бокові частини, розміщена на високому постаменті, тому її рух диктує урочистість і чіткий ритм усьому комплексу.

.

Скульптурний комплекс «Фармація у віках» (2004 р.)

Ліворуч від центральної фігури комплексу знаходиться Аптекар. Розвиток лікознавства винесли на своїх плечах увічнені історією відомі хіміки та фармацевти. А разом з ними він – аптекар, трудівник, чиє ім′я історія не зберегла, який щоденною невтомною працею допомагав хворому здолати недугу, дарував надію на одужання. Він шукав, помилявся, знову шукав, компонуючи нові складники ліків. Завдяки йому рухалася і вдосконалювалася одна з найважливіших наук – фармація.

…Майстер кладе необхідну суміш у велику ступу. Здається, він трохи втомлений, однак уважний і зосереджений… Натруджені руки точними рухами виконують звичну роботу…

Фігура бронзового фармацевта сприймається як своєрідний гімн тяжкій повсякденній праці. Постать Аптекаря, в університетській мантії та конфедератці, розміщена на п’єдесталі у вигляді східців, – уособлення лікознавця середньовічної доби.

У добу електронного документообігу в цій згорбленій постаті сконцентрувалася щира вдячність сучасних провізорів попереднім поколінням майстрів, що інтуїтивно, навпомацки шукали нові ліки. Скульптура відлита з бронзи в натуральний розмір і розміщена на лаві так, що поруч з нею можна сісти. І на мить відчути себе духовним родичем або колегою фахівця давніх часів.

Скульптурний комплекс «Фармація у віках» (2004 р.)Праворуч від Панацеї розміщена група Майбутнє фармації. Над земною кулею майорить широка стрічка. На ній, як на своєрідній основі, підноситься пара молодих дипломантів. Юнак високо здіймає смолоскип як символ наснаги, клятви служіння людству. Дівчина тримає в руці диплом магістра. Дві постаті у магістерських мантіях, які майорять на вітрі, нібито демонструють торжество фармацевтичної науки і впевненість у тому, що саме молодому поколінню рухати лікознавство вперед. А їм це – до снаги!

Композиція Майбутнє фармації вражає влучністю конструктивного розрахунку у поєднанні досить різноманітних за об’ємом геометричних фігур, артистичним поліруванням і тонуванням скульптур та видовженістю пропорцій, завдяки чому весь ансамбль сприймається як закінчений ювелірний витвір.

Чепурне архітектурне та ландшафтне оздоблення скульптурного ансамблю підкреслює красу та формує ауру шанобливості до цього комплексу.

«Фармація у віках» – унікальне рішення, єдиний у світі скульптурний комплекс, присвячений уславленню професії фармацевта.


ЛІТЕРАТУРА

  1. Історія Національного фармацевтичного університету: люді, події, факти. За загальною редакцією члена кореспондента НАН України В.П. Черних Харків НФаУ 2005
  2. Мітіна Е. Фармація в веках «Молодість фармації» №7 (18) вересень 2004
  3. Путятін В.Д. Пам’ятник ювілейному Харкову Культурна спадщина Слобожанщини культура і мистецтво. Число 4. Харків курсор. 2005 с 67-69
  4. Путятін В.Д. Універсальний майстер Слобожанщини Сейффаддин Гурбанов «Культурна спадщина Слобожанщини». Культура і мистецтво. Число 5 Харків курсор. 2005 с 79-81
  5. Черних В.П. «С любовью тебе, Аlma mater» Харків НФаУ 2005 с 609-611

НАПИСИ НА ПОСТАМЕНТАХ АНСАМБЛЯ

На червоній гранітній плиті «ФАРМАЦІЯ У ВІКАХ» – скульптурний комплекс відкрито 1 вересня 2004 р. на честь 350-річчя Харкова та 200-річчя Національного фармацевтичного університету.

«ПАНАЦЕЯ» – рідний Alma mater від фармацевтичної спільноти та благодійного фонду випускників. Автор ідеї проекту «ФАРМАЦІЯ У ВІКАХ» – ректор НФаУ Черних В.П., скульптор Гурбанов С.А., архитектор Шкодовський Ю.М.

У створенні комплексу брали активну участь: Башура Олександр Геннадійович., Гриценко Іван Семенович, Доровський Олександр Вікторович, Канцедал Леонід Михайлович, Гудзенко Олександр Павлович, Яремчук Олександр Афанасійович (Білорусь), Прокопенко Тіна Сулейманівна, Глушко Сергій Миколайович, Фільштинський Леонід Михайлович

Print Friendly, PDF & Email